Aangekomen in Salas - Reisverslag uit Salas, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu Aangekomen in Salas - Reisverslag uit Salas, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Salas

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

14 Juli 2014 | Spanje, Salas

Hallo allemaal,
Na een voorspoedige vliegreis naar Santander moest ik nog met de bus naar Oviedo. De bus bleek recht voor het vliegveld te stoppen, dus dat was ideaal. Ik moest 2 uur wachten en toen nog ruim 3 1/2 uur bus. Tegen 19.00 uur in Oviedo. Het laatste stukje zat een vrouw naast mij die duidelijk ook aan de wandel was. Gelukkig voor mij heb ik juist dat stukje geslapen, want toen we aankwamen, sprak ze me aan. En vervolgens kreeg ik allerlei goed bedoelde raad wat betreft de Camino Primitivo en ook enkele ´doemverhalen´. En de herberg in Oviedo zou ook slecht zijn... Nou, dat heb ik niet ervaren, want de herberg bleek vol! Maar de hospitalero (gastheer in herberg) belde meteen een vrouw die vaker pelgrims opvangt. Ook kwam nog een Deense aan en werden we opgehaald door Vittoria. Een super aardige Spaanse die meteen enthousiast over de stad begon te vertellen. Zij sprak alleen Frans, de Deense alleen Engels, dus dat werd zo goed en zo kwaad als het ging tolken. We stopten bij de kathedraal en nog bij een bekend standbeeld en Vittoria vertelde honderduit. Ze woont in een klein appartement en was zeer gastvrij.
De volgende morgen (zaterdag) ben ik om half 9 vertrokken. Het doel was de herberg in Escamplero, ongeveer 12 kilometer, genoeg voor de eerste dag. Gelukkig woont Vittoria precies aan de goede kant van de stad, dus na ruim een half uur was ik de stad uit. De tocht ging door stukken bos en landweggetjes. Ook een paar flinke stijgingen, pfff, maar het ging eigenlijk wel goed. Ik was tegen half 12 in Escamplero. De herberg is in een oude school en aanvankelijk waren er nog weinig pelgrims, maar uiteindelijk was het vol. Ook kwam de Deense nog aan. Zij zou de Camino Norte blijven volgen, maar heeft in de stad de verkeerde route gekozen. Na gebruikelijke was en dutje wat gekletst en ´s avonds met 3 Duitsers gegeten in het restaurant. De volgende dag om 7 uur weg, op naar de herberg van San Juan de Villapañada, 18 km. Het was, net als zaterdag, licht bewolkt, een heel goede temperatuur om te lopen. De route ging weer door mooie stukken bos en daar stond plotseling een hert op het pad! Verder landweggetjes en ook wel soms stukken langs een grotere weg, maar er was weinig verkeer. In Grado heb ik nog een flinke pauze op een terras genomen en enkele inkopen gedaan voor het ontbijt van vandaag. Want de herberg in San Juan de Villapañada ligt helemaal buiten en er zijn geen voorzieningen. Daarom had ik al van huis 2 zakjes noodles meegenomen. Het laatste stuk kwam de zon door en was het wel heet. Ook weer enkele forse stijgingen, niet al te lang, maar wel puffen. De herberg ligt fantastisch mooi. Aanvankelijk waren er alleen maar Spanjaarden (er zijn opvallend meer Spanjaarden op deze Camino dan op de andere Camino's) dus ik bereidde me al voor op een stille avond. Maar tegen vijven kwamen nog 3 pelgrims aan: een jonge Fransman, een jonge Australische en een jonge Engelsman. En ze maakten meteen contact. We hebben al ons meegebracht eten bij elkaar gelegd en samen gegeten, erg gezellig! Vandaag om half 8 weg naar Salas, 20 kilometer. De route ging weer afwisselend door bos, landweggetjes, veel kleine boerendorpjes (met veel horreo´s: dat zijn graanopslagplaatsen op palen, maar heel anders gebouwd dan ik vorig jaar in Gallicië heb gezien)) en steeds omhoog en omlaag. Pittig, maar gelukkig wel te doen. Maar 20 kilometer vond ik wel genoeg. Het is nog geen echt berggebied, ik ben benieuwd hoe dat zal zijn...
Om half 3 ben ik hier aangekomen. Onderweg heb ik stukjes gelopen met een Canadese en een Fransman die elkaar 4 jaar geleden op een Camino ontmoet hebben en nu elk jaar samen een Camino lopen. De herberg is nog praktisch leeg, eens zien wie er nog komt. De drie van gisterenavond zijn verder gegaan. Veel mensen hebben toch weer tijdsdruk en maken lange dagen. Ik ben erg blij dat ik ruim in de tijd zit.
Gisterenavond heeft Toos me nog gebeld. Zij is vanuit Nederland op pad en zit nu op de Camino Norte, zeker tegen 400 kilometer weg van hier, maar heel leuk om elkaar te spreken.
Zo dat was het weer tot nu! Dit is de eerste keer dat ik internet heb gevonden, dus zien hoe dat verderop is.
Heel veel groetjes en tot de volgende keer,
Dimphy.

  • 14 Juli 2014 - 16:13

    Mieke Jonkman:

    Hoi Dimphy,
    De kop is eraf en je klinkt enthousiast, dat doet de thuisblijvers goed! Volgens mij zit je meteen weer in de Caminoflow, het lijkt me geweldig al die contacten, mensen met hetzelfde doel en een eigen reden om te lopen.
    Wij hebben je gemist op het afscheid van Hanny en Wilbert, een ontspannen samenzijn met voortreffelijk eten door Hanny zelf gemaakt. We wonen echt in een gezellige straat blijkt toch steeds.
    Ik begrijp dat de echte stijgingen nog moeten komen, maar je conditie wordt per dag beter, dus moet lukken.
    Heel veel plezier, zucht en kreun én geniet,

    Fridus en Mieke

  • 14 Juli 2014 - 16:52

    Liet Ringers:

    Hoi Dimphy,

    Geweldig dat je weer op weg bent. De Caminoflow proeven we al van je eerste verslag.
    Heel veel succes en geniet van alle mooie belevenissen onderweg.

    Liet

  • 14 Juli 2014 - 17:25

    Wendela:

    Het wordt ondertussen traditie om in de zomer een camino-reisverslag van jou te lezen. 't gaat hier nu al kriebelen, ik krijg spontaan zin om ook te lopen! Dan maar weer eens het boek met pelgrimspaden in Nederland te voorschijn halen en hier een mooie dagtocht doen, dat stilt ook de loopkriebels.
    Jij komt er wel, ik kan me niet voorstellen dat er nog een berg bestaat die te hoog is voor jou :-) Heel veel plezier! Wendela

  • 14 Juli 2014 - 20:14

    Bernadette Van Susante:

    Hoi Dimphie,

    Wat heerlijk om weer zo'n enthousiast camino- verslag van je te lezen! Je merkt meteen dat je weer volop geniet van alles om je heen. Heel veel succes met de volgende etappes (hopelijk zijn de stijgingen niet te erg!) en geniet van alle fijne mensen, die je weer zult ontmoeten. We zien weer uit naar je volgende verslag.
    Heel veel plezier. Groetjes,

    Jan en Bernadette.

  • 14 Juli 2014 - 23:23

    Marijke Thijsse:

    Wat heerlijk dat je weer een camino aan het lopen bent. Heel veel succes en voldoening. Erg leuk dat je aan me denkt en dat ik je wederwaardigheden kan lezen. Geniet van alle rust om je heen, terwijl je je super moet inspannen. Al lezend krijg ik weer dat voldoening gevende caminogevoel! liefs en groetjes, Marijke

  • 16 Juli 2014 - 21:42

    Mirtha:

    Hallo Dimphie,

    Met veel enthousiasme heb ik je verhaal gelezen en ik zal je vorderingen zeker volgen.
    Het is gewoon heerlijk om het caminoverhaal van een caminovriendin te lezen. Ik krijg er zelf ook steeds meer zin in. Ik wens je een gezegende pelgrimstocht toe en ik kijk uit naar je volgende verslag. Liefs Mirtha

  • 17 Juli 2014 - 09:10

    Martin:

    Hoi Dimphy
    Het gaat goed als ik het zo lees. Weer nieuwe mensen ontmoet en je talen kunnen oefenen.
    Die bergen waar je tegenop zag vallen mee?
    Succes verder en veel plezier.
    Martin

  • 17 Juli 2014 - 12:01

    Merlijn:

    Mooi verhaal, zet hem op mam!!!

  • 17 Juli 2014 - 22:48

    Anniek En Anton:

    Hoi Dimphy,
    Je hebt de smaak weer helemaal te pakken: een zieke met een virus, die elke dag weer volop geniet. Je kunt op de heuvels al mooi inlopen en oefenen voor het grotere werk, de bergen. We hebben alle vertrouwen dat dat gaat lukken. Geniet ze en heel veel plezier! Anniek en Anton

  • 18 Juli 2014 - 19:21

    Bea:

    Hoi Dimphy

    Wat een mooi verhaal ik reis weer met je mee en kan er erg van genieten. Bedankt.

    Hartelijke groet,
    Ben en Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salas

Dimphy

Pelgrimage Oviedo-Santiago de Compostela

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 5281

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Camino Primitivo

Landen bezocht: